Zagreb, 6. listopad 2021. - održana je 33. konferencija za proizvođače i trgovce MAGROS 2021. pod nazivom „Do uspjeha kroz promjene poslovnih modela – novi odnosi potrošača i trgovine“ u suorganizaciji poslovnog časopisa Suvremena trgovina, Hrvatske gospodarske komore, Hrvatske agencije za malo gospodarstvo, inovacije i investicije (HAMAG-BICRO) te Europske poduzetničke mreže (EEN).
Trgovina se oporavlja nakon velikog udara pandemije, ali sektor se neće vratiti na „staro normalno“ jer će se promjene u navikama kupaca i modelima prodaje zadržati i ubuduće. Digitalizacija sektora se provodi sve bržim tempom, internetska trgovina postala je jedan od primarnih kanala prodaje, a oni koji ne prate te trendove neće biti konkurentni, zaključeno je na konferenciji.
Potpredsjednik HGK za trgovinu i financijske institucije, Josip Zaher, iznio je podatke koji pokazuju da je promet u trgovini na malo u 2020. godini pao za 5,8 posto u odnosu na 2019. godinu, ali je poboljšanje epidemiološke situacije i popuštanje mjera dovelo do oporavka. „U skladu s tim su i kretanja prometa u trgovini na malo tijekom 2021. godine, koji od veljače bilježi rast. U kolovozu je godišnji rast prometa u trgovini na malo iznosio 18,3 posto, a u razdoblju od siječnja do kolovoza promet u maloprodaji realno je viši za 13,5 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Oporavak trgovine na malo i nakon dobre turističke sezone u 2021., u kojoj je ostvaren promet od 70 posto iz 2019. godine, još uvijek je pod utjecajem niske prošlogodišnje baze“, izjavio je Zaher, uz napomenu da je sektor maloprodaje toliko konkurentan da je i u pandemiji došlo do dolaska još jednog velikog stranog igrača i otvaranja novih centara.
Što se online trgovine tiče, prema podacima Eurostata, u 2020. godini čak 73 posto korisnika interneta na razini EU kupovalo je online kanalom i to najčešće onih u dobi od 25 do 54 godine (njih 79 posto). U Hrvatskoj je 80 posto stanovnika u dobi od 16 do 74 godine koristilo internet, a od toga je, prošle godine, njih 55 posto kupovalo online kanalima. Upravo je trgovina internetom ili poštom, prema podacima DZS-a, jedna od rijetkih trgovačkih struka u Hrvatskoj koja bilježi rast u 2020. godini i to na razini od 12,6 posto.
„Naša su nastojanja usmjerena na povratak trgovine u normalno stanje, ali pod drugim uvjetima i okolnostima. COVID-19 unio je mnogobrojne promjene ne samo u tokove poslovanja, već i u način života, što se posebno snažno osjeća upravo u trgovini gdje je dodir potražnje i potrošnje, dakle trgovca i potrošača, najneposredniji. Stoga su i promjene možda najsnažnije izražene upravo na tom području“, istaknuo je Srećko Sertić direktor i glavni urednik Suvremene trgovine pa predstavio podatke iz Europskog izvješća Commerce Europe i EuroCommerce o e-trgovini za 2021. godinu.
„U 2020. ukupna europska e-trgovina porasla je na 757 milijardi eura, što je 10 posto više od 690 milijardi eura u 2019. godini. Prošla, 2020. bila je iznimna godina, obilježena pandemijom koronavirusom i posljedično važnom ulogom e-trgovine za društvo i gospodarstvo. Koronavirus dao je značajan poticaj prodaji e-trgovine, a nagli pad internetske prodaje u sektoru turizma i usluga pridonio je usporavanju ukupnog rasta“, kazao je Sertić.
Mikuš Žigman: Pandemija ubrzala digitalizaciju
Državna tajnica u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja, Nataša Mikuš Žigman, istaknula je da je pandemija utjecala na sve aspekte života i ubrzala digitalizaciju. „Prema Desi indexu za 2020. godinu, oko 40-ak posto naših građana kupuje online, to su brojke koje rastu, međutim u usporedbi s drugim zemljama EU-a još uvijek su dosta skromne. Veseli nas što naši građani preferiraju domaće web trgovine i što sve više tvrtki iskorištava prednosti online trgovine pa ih 21 posto prodaje online, a 22 posto koristi cloud“, kazala je Mikuš Žigman pa se osvrnula i na uvođenje eura naglasivši da se priprema regulativa za isticanje dvojnih cijena i etički kodeks za trgovce kojima će dati signal potrošačima da su cijene ispravno konvertirane.
Velimir Srića je u svom predavanju elaborirao kako se može doći do uspjeha kroz promjenu poslovnih modela. „U nekoliko tjedana pandemije dogodile su se veće promjene nego u desetljećima prije. Online trgovina u SAD-u je u osam tjedana porasla za 27 posto. Brand age zamjenjuje product age i stvara se nova kultura prodaje. Od 2,55 milijardi korisnika, 78 posto odluku o kupnji donosi na temelju informacije s društvenih mreža, a rast 'social' prodaje iznosi 23 posto svake godine. No, iako se tehnologije mijenjaju, suština ostaje ista – treba balansirati rast i zarad, biti dopadljiv i imati dobru priču uz dobar proizvod“, elaborirao je Srića.
Na prvom panelu s temom „Novi odnosi potrošača i trgovine“ sudjelovali su: Ivica Katavić, predsjednik Udruženja trgovine pri HGK i predsjednik Nadzornog odbora KTC-a; Tomislava Ravlić, voditeljica Sektora za trgovinu pri HGK; Ivan Ćibarić, iz Saveza udruga malih trgovca RH; Suzana Kolesar, tajnica Suda časti HOK-a i Centra za mirenje pri HOK-u i Krešimir Sever, predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata; a moderator je bio Tomislav Cerovec.
Na drugom panelu s temom „Nove platforme distribucije“ sudjelovali su: Ivan Junaković, komercijalni direktor NielsenIQ za Hrvatsku i BIH; Bernard Gršić, državni tajnik Središnjeg državnog ureda za razvoj digitalnog društva; Hrvoje Šimić, direktor tvrtke Tekstilpromet; Renata Kalčić, pomoćnica ravnatelja Porezne uprave; Iva Debanić, ravnateljica Sektora za financijske instrumente, HAMAG-BICRO-a i Damir Šegović, GS1 Croatia; a moderirao je Tomislav Cerovec.